De eerste lesdag

Zondagmiddag in Phnom: relaxen langs de rivier

Zondagmiddag in Phnom: relaxen langs de rivier

De eerste twee dagen na aankomst waren vooral erg relaxed: een beetje kennismaken met de andere vrijwilligers en de lokale staf van de school, wat uitleg krijgen over wat me te wachten staat als leraar, een paar wandelingen om de directe omgeving wat te verkennen, en ’s avonds uit eten. Raar idee om naar een Derde Wereld-land te vertrekken, en waarschijnlijk meer te wegen bij terugkomst dan bij vertrek. Het eten is namelijk fantastisch! De eerste avond bij een Khmer-restaurant Cambodjaanse kost gehad (eindelijk weer een bord Beef Lok Lak voor mijn neus – om van te watertanden!), de tweede avond een overheerlijk Kip Tikka uit de Tandoori-over bij Maharaja, de plaatselijke Indiër, en gisteren echte Nasi met Satay van de lokale Indonesiër: en dat voor slechts een paar dollar per maaltijd, bier en verse fruit-smoothies inbegrepen. Tel daar elke dag karrevrachten vers fruit bij op (papaya, mango, lychee, kokosnoot, dragonfruit), en volgens mij kom ik echt moddervet terug 😛

Kortom, het was net vakantie!

Maar uiteraard was ik niet gekomen om een beetje op mijn luie reet de volgevreten toerist uit te hangen, en dinsdag moest ik er toch echt aan geloven. Vreemd toch dat je als volwassene zo nerveus kan worden van het idee vijf- tot tienjarigen bezig te moeten houden en les te moeten geven: laten we het er maar op houden dat dat de angst voor het onbekende is (wil mezelf ook niet helemaal als een mietje presenteren!)

Die onzekerheid lag vooral aan het feit dat mij weinig meer dan een lesrooster was overhandigd. Veel meer dan welke les ik op welk tijdstip zou moeten geven wist ik dan ook niet: van dan tot dan rekenen of ‘social studies’, van dan tot dan rondhangen in het kinderdagverblijf, enzovoorts. Uitleg over wat er precies geleerd moet worden, hoe een les aan te pakken en in te vullen: niets van dat alles! Dus in feite gewoon keihard het diepe in gegooid onder het motto “Veel succes!” Niet echt wat ik verwachtte, want ik ging er toch wel een beetje van uit dat ik – in ieder geval gedurende de eerste dagen/weken – gewoon met één van de leraren mee zou lopen, om vervolgens op een gegeven moment zelf wat lessen te organiseren. In ieder geval zeker niet dat ik én als kleuterjuf zou moeten optreden én meteen van begin af aan alles zelfstandig zou moeten organiseren (het Montessori-principe geldt hier dus blijkbaar ook voor de vrijwilligers zelf…)

Het rooster verschilt van persoon tot persoon, maar voor mij begint elke dag om 8 uur in de ‘Nursery‘, het kinderdagverblijf voor de jongsten (de leeftijd van de kinderen op de school variëert van 2-12 jaar oud). De kinderen kunnen zelf bepalen wat ze doen: tekenen, spelen in de speeltuin, spelletjes doen die overal klaarliggen (puzzles, blokken, autootjes, ga zo maar door…) Aan mij, en de anderen die op dat moment werkzaam zijn in de nursery, is de vooral de taak om interactief met de kinderen bezig te zijn door met ze mee te spelen, ze kleine raadseltjes te laten oplossen en zelf activiteiten te initiëren om iedereen te betrekken. Iets wat overigens nauwelijks nodig is, want de kinderen kunnen zichzelf prima vermaken. Al is het natuurlijk veel leuker wanneer ‘Teacher Jonas’ met ze meespeelt! De voertaal in de nursery is overigens, net als overal op school, Engels, en het is verbazingwekkend hoe goed zelfs de kleine dreumissen van een jaar of 5-6 de Engelse taal al beheersen: de meesten kennen al heel wat woorden en hebben de beginselen van het spellen al onder de knie. Erg pientere kids dus, en dat maakt het extra leuk!

Vast onderdeel van de speeltijd is de zogenaamde ‘Circle Time’, een 45-60 minuten durende onderbreking van de speeltijd waarbij een deel van de kinderen naar binnen moet voor groepsactiviteiten.  Denk hierbij aan dingen als liedjes met ze zingen (alsof ook maar iemand erop zit te wachten dat ik liedjes ga zingen, haha), educatieve spelletjes zoals het leren van verschillende delen van het gezicht, concepten als links/rechts of groot/klein, memory, vraag-en antwoordspelletjes, verhalen voorlezen, enzovoorts. Daarnaast krijgen de kinderen wat vers fruit en een beker suikerrietsap uitgedeeld. In eerste instantie kijk ik alleen mee met de lokale medewerkers, maar de bedoeling is dat ik op termijn ook zelf Circle Time ga verzorgen – yikes!

Vanaf een uur of 11 krijgen de jongsten hun lunch, en vanaf 12 uur zijn de oudere kinderen aan de beurt. Daarna gaan sommige kinderen tussen de middag naar huis, terwijl anderen een middagdutje doen of een beetje op het schoolplein spelen. Om twee uur begint dan het tweede dagdeel, dat tot 4 uur duurt. Voor mij betekent het middaggedeelte vooral lesgeven (wiskunde, ‘social studies’) en leessessies en groepsactiviteiten met de wat oudere kinderen. De eerste dag bleef ik echter in de nursery actief, en moest ik de middag-editie van ‘Circle Time’ mede gestalte geven. Viel niet mee, maar gelukkig kreeg ik daarbij ondersteuning van een paar andere vrijwilligers (die er uiteindelijk ook allemaal zelf aan moeten geloven). Lastig om de kids een uur bezig en geboeid te houden, maar het voordeel is dat de tijd voorbij vliegt, en voor dat ik het wist was het 4 uur – einde oefening voor dag 1! Ben nog wel even blijven hangen om wat te basketballen met een paar kinderen van jaargang 5 en 6, maar om kwart voor vijf was het toch echt leuk geweest, maar niet voordat ik de jongens had beloofd na te vragen of het mogelijk is een keer met ze te gaan voetballen in het Olympisch Stadion van Phnom Penh.

Na schooltijd was het weer tijd om over te stappen naar het grotemensen-leven (lees: een welverdiende sigaret en een koud biertje), boodschappen doen en met de andere vrijwilligers  gezamelijk eten. Daarna hebben we nog een beetje gerelaxed en gekletst op het balkon onder het genot van een biertje/wijntje en vers fruit, en om een uur of 11, half 12 was dag 1 officiëel ten einde. Klinkt vroeg, maar veel langer hou je het toch niet vol: de lesdagen zijn erg intensief en vreten energie, zeker voor de nieuwelingen, maar ook voor de ‘veteranen’, dus tegen het eind van de dag is iedereen doodop, en lonk de nachtrust, om er de volgende dag weer met frisse moed tegenaan te gaan.

Advertenties

3 Reacties op “De eerste lesdag

  1. Hè bro, tof verhaal man, ben echt strontjaloers. Klinkt echt te gek allemaal. Ik ben alleen niet echt overtuigd van die dragonfruit, zit hier in ieder geval geen smaak aan. Ga Nu je 2e verslag lezen en ben zeer benieuwd.
    Liefs je kleine broeder

  2. Heee, daar is ‘ie dan, eindelijk!
    Ik heb je gebookmarkt en ik ga je volgen!
    Mag ik dit ook twitteren, of is dit alleen voor intimi?
    Have fun! Wist trouwens niet dat jij zo goed was met kids. Je mag ook wel een keer op Nimuë passen 🙂 🙂 🙂 Geloof dat je aardig wat ervaring hebt opgedaan als je weer terugbent.
    Adios.

    • Uiteraard mag je me twitteren – ik heb niets te verbergen 😉 Of ik goed ben met kids moet nog blijken (ben net 2 dagen ziek geweest, ugh!), maar ik hoorde wel dat ‘mijn’ kinderen me misten (en dat na twee dagen lesgeven), dus dat is in ieder geval een goed teken! Wat betreft Nimuë: als je dat declarabel kan maken, why not? – wellicht dat ik haar meteen wat Engels en rekenen kan bijbrengen dankzij mijn nieuwe skills 😀

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s