Een typische werkdag

Een typische werkdag wordt om kwart voor 7 ingeluid door het ziekelijk blije alarmmelodietje van de wekker op mijn telefoon, die het startsein geeft voor nog 20 minuten ‘snoozen’. Wanneer ik dan toch echt mijn nest uit moet spring ik onder de koude (want warm water hebben we niet :() douche, neem vervolgens een ontbijt in de vorm van 2 yoghurtjes, een kop koffie en een peuk, speldt dan mijn naamkaartje op, pak mijn kladblok, laptop en flesje schoon water, wrijf nog één keer goed de slaap uit mijn ogen, en stap dan door de deur naar de naast het gastenverblijf gelegen school. Alsof je door een poort naar een andere dimensie stapt: vaarwel rust, welkom spelende, schreeuwende en rennende kinderen! Toch werkt dat beter dan welke kop koffie dan ook, want zodra de eerste hummeltjes luid “Hello teacher!!!” brullend op je af komen stormen is de knop definitief om, en kan de dag echt beginnen.

Mijn weekrooster ziet er als volgt uit:

Maandag: Dinsdag: Woensdag: Donderdag: Vrijdag:
8:00 – 8:45 uur: Reading Time (Jaar 1) Reading Time (Jaar 1) Reading Time (Jaar 1) Reading Time (Jaar 1) Reading Time (Jaar 1)
8:45 – 9:30 uur: Rekenen (Jaar 5) Nursery Rekenen (Jaar 5) Nursery Rekenen (Jaar 5)
9:30 – 10:15 uur: Science (Jaar 3) Nursery Nursery Nursery Science (Jaar 3)
10:15 – 10:30 uur: Korte pauze
10:30 – 11:15 uur: Nursery Nursery Nursery Reading Time (Jaar 1) Reading Time (Jaar 2)
11:15 – 12:00 uur: Nursery Nursery Nursery Nursery Nursery
12:00 – 14:00 uur: Lunchpauze
14:00 – 14:45 uur: Rekenen (Jaar 3) Nursery Rekenen (Jaar 3) Nursery Rekenen (Jaar 3)
14:45 – 15:30 uur: Science (Jaar 4,5,6) Nursery Social Studies (Jaar 4,5,6) Social Studies (Jaar 4,5,6) Science (Jaar 4,5,6)
15:30 – 16:00 uur: Reading Time (Jaar 3) Educational Game (Jaar 3) Reading Time (Jaar 3) Educational Game (Jaar 3) Reading Time (Jaar 3)

Mijn werkdag begint dus standaard met met drie kwartier ‘Reading time’ (Engels lezen) met de kinderen van Jaar 1 (6-7 jaar). Tijdens deze les laat ik me simpele zinnetjes (3-8 woorden) voorlezen uit door de school zelf geschreven lesboekjes van een paar pagina’s. Eerst moeten ze de hele zin voorlezen, en vervolgens laat ik ze in willekeurige volgorde losse woorden oplezen: vaak kennen ze namelijk de hele zin wel uit hun hoofd – mede door het plaatje wat erboven staat – maar met de losse woorden hebben ze vaak toch wat meer moeite. Naast het lezen let ik ook goed op de correcte uitspraak, en corrigeer daar waar nodig. Khmer, jong en oud, hebben bijvoorbeeld erg veel moeite met ‘s’- en ‘t’-klanken – zij spreken bijvoorbeeld work en worked, of car en cars vaak hetzelfde uit – dus het is van belang de juiste uitspraak er van jongs af aan goed in te hameren. Wat het er niet makkelijker op maakt is het feit dat in het Khmer geen meervoudsvorm (het meervoud van auto is bijvoorbeeld “auto veel“) of werkwoordvervoegingen (“Gisteren werkte ik” wordt bijvoorbeeld “Ik werken gisteren“) bestaan. Behalve de taal zelf moeten ze dus ook taalkundige concepten meester worden die ze niet of nauwelijks kennen. Toch is het begrijpend leesniveau van de kinderen, zeker gezien hun erg jonge leeftijd, vaak al heel behoorlijk.

Na Reading Time heb ik meestal de rest van de ochtend dienst in de Nursery, het kinderdagverblijf, alhoewel daar op sommige dagen ook een paar ‘echte’ lessen met de wat oudere jaargangen (waarover later meer) tussen zitten.
Dienst in het kinderdagverblijf houdt in feite in dat ik de kinderen bezig moet houden met spelletjes en activiteiten, voor zover dat al nodig is, want de Nursery ligt werkelijk bezaaid met speelgoed, en de kids weten zichzelf prima te vermaken. Meestal ga ik gewoon ergens zitten om de boel een beetje in de gaten te houden, en dan komen ze vaak vanzelf wel naar me toe om een spelletje te doen, voor te lezen of gewoon bij me te zitten (met als eindresultaat 3 of 4 kinderen op schoot…) Soms help ik ook mee tijdens “Circle Time” (kringgesprek), die ik gelukkig niet helemaal zelf hoef te organiseren (waar aanvankelijk sprake van was), en dan lees ik een verhaaltje voor, zing wat liedjes (of beter gezegd: doe alsof, terwijl ik mijn Cambodjaanse collega het vuile werk laat opknappen – en is gezien mijn zangkwaliteiten ook beter voor de kinderen) of doe wat educatieve spelletjes met ze. En als laatste houd ik af en toe de kinderen in de gaten wanneer ze aan het eind van de ochtend video kijken (heb inmiddels al heel wat Disney films en Looney Toons cartoons gezien :D)

Om 12 uur gaan de kinderen (en de meeste van mijn Khmer collega’s) slapen en is het voor ons vrijwilligers tijd voor lunch, die door één van de medewerkers van het guesthouse voor ons wordt klaargemaakt. Meestal bestaat de lunch uit een kom rijst, een kom vissoep, een schaaltje gebakken groente met wat snippers vlees. Gooi alle ingrediënten die je bevallen (dus niet de vis) bij de rijst, schep alles even goed door elkaar, en voilà, je hebt een eenvoudige maar over het algemeen erg lekkere en voedzame maaltijd. Als afsluiter krijgen we wat vers fruit, meestal watermeloen, ananas of banaan. En om de lunch gevarieerd (en de vrijwilligers happy) te houden staat er eens in de zoveel dagen wat bijzonders op het menu, zoals een curry of een uitgebreide rijsttafel.
Na de lunch hebben we vrije tijd tot 2 uur ’s middags, wanneer de lessen weer beginnen. Tijd dus om lessen voor te bereiden, boodschappen te doen, te winkelen of de stad in te gaan om dingen te regelen, of om gewoon even lekker te relaxen (mijn favoriete bezigheid, want uiteraard heb ik al mijn lessen al de vorige avond voorbereid :P)

Groepsfoto met een paar kids uit Jaar 4, 5 en 6

Groepsfoto met een paar kids uit Jaar 4 en 5, Teacher Alex (Fr) en Teacher Sophie (GB). Fotos maken tijdens een les heb ik (nog) niet gedaan, want dan kan ik serieus lesgeven waarschijnlijk wel vergeten…

’s Middags heb ik bijna elke dag lessen met de oudere jaargangen (Jaar 3 tot en met 6, 8-12 jaar). Standaard begint een les met een spervuur aan “Teacher, teacher, can we watch video/play games/draw pictures?“, eigenlijk alles om maar geen les te hoeven krijgen. Dus voordat alles weer in het gareel heb gekregen, en iedereen pen en schrift voor zich heeft liggen, zijn de eerste 5 minuten al lang weer verstreken. Maar als ik dan eindelijk mijn les kan beginnen heb ik hun aandacht ook wel (al heeft me dat gedurende mijn eerste paar lessen heel wat bloed, zweet en tranen gekost om ze zover te krijgen). Voor rekenen begin ik met het behandelen van het huiswerk, waarna ik een stuk of tien sommen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen) op het bord schrijf die ze moeten overnemen in hun schrift en vervolgens moeten uitwerken. Alles wat aan het einde van het lesuur niet af is, is automatisch het huiswerk voor de volgende keer. Soms kan lesgeven erg makkelijk zijn…
De rekenlessen vergen dus weinig voorbereiding (enkel van te voren wat sommen bedenken), maar dat kan niet gezegd worden van de lessen Science en Social Studies, die ik geef aan Jaar 3 en aan de jaargangen 4 tot en met 6 gezamelijk (geen idee waarom dit zo is geregeld, maar dat zal zijn redenen wel hebben). Voor deze lessen moet ik namelijk ten eerste onderwerpen verzinnen die zowel de jongens als de meisjes aanspreken, en ten tweede moet ik de lesstof in een (uiteraard leuk aangeklede) Powerpoint-presentatie gieten, zodat de materie op een overzichtelijke wijze spelenderwijs overgedragen kan worden (onder andere door de tekst op sheets te laten voorlezen en daarna de lesstof via vraag-en-antwoorden verder toe te lichten). De eerste paar lessen waren niet echt een denderend succes (onder andere over de Verenigde Staten), maar langzaamaan begin ik de smaak toch wel te pakken te krijgen. Voor Social Studies ben ik momenteel bezig met een reeks lessen over computers: wat voor types computers zijn er, uit welke onderdelen bestaan ze en hoe kun je dit vergelijken met het menselijke lichaam (bijvoorbeeld dat de processor, die het ‘denkwerk’ verricht, lijkt op onze hersenen), wat het verschil is tussen hard- en software, wat voor types programma’s er zijn, over het internet, enzovoorts. Voor Science ben ik momenteel bezig met een reeks lessen over gezondheid en hygiëne, wat gezien de gebrekkige kennis in combinatie met het hete klimaat en primitieve gezondheidszorg geen overbodige luxe is! Ik vertel ze onder meer over hoe het lichaam werkt, wat er met het lichaam mis kan gaan en wat je kunt doen om het gezond te houden, het belang van een goed en gebalanceerd dieet, etcereta (wat, als rokende, bier drinkende en weinig sportende snack-liefhebber zijnde, toch een beetje hypocriet aanvoelt, maar goed… ;))
Verder ben ik van plan om nog wat lessen te geven over de geschiedenis van Cambodja (ben ik immers aan mijn stand verplicht), te meer omdat er de afgelopen dagen een paar vrij ernstige incidenten waren tussen Cambodjaanse en Thaise militairen (met doden, gewonden en vluchtelingen als gevolg) rondom de betwiste tempel van Preah Vihear. Ik merkte namelijk dat de kennis over dit onderwerp, en over de geschiedenis in het algemeen, erg mager is (de voornaamste nieuwsbronnen worden door de Cambodjaanse regering gerund, en zijn dus op zijn zachtst gezegd enigszins eenzijdig), overigens zowel bij de oudere kinderen (die aan de buis gekluisterd zaten) als bij de volwassenen. Dus wellicht dat ik daar nog wat zinvols kan betekenen…

Het laatste lesuur van de dag (van 15:30 tot 16:00 uur) bestaat uit Reading Time (lezen) of Educational Game (educatieve spelletjes) met Jaar 3, maar meestal laat ik de kinderen gewoon tekenen of hun huiswerk maken: na een volle lesdag heb ik niet echt veel puf meer om nog serieus les te geven (en de kids zelf lijken ook niet al te happig meer op een intensieve leessessie), dus zolang ze maar wat productiefs doen en vooral rustig zijn vind ik het wel best.

Video kijken op vrijdagmiddag

Video kijken op vrijdagmiddag

Vrijdags zijn de lessen vaak minder serieus en intensief, en worden er vaak spelletjes gespeeld. Bij voorkeur wel spelletjes met een educatief randje, zoals mijnenveger voor rekenen (zodat ze kunnen oefenen met het principe van assenstelsels en coördinaten), galgje met lastige/nieuwe woorden of quizspelletjes die ik op het internet heb gevonden of zelf in elkaar het gesleuteld. Voorwaarde is wel dat de kids de afgelopen dagen tijdens de lessengoed hebben opgelet en hun huiswerk hebben gemaakt: zo niet, dan geef ik gewoon een normale les, hoeveel er ook gemopperd en gezeurd wordt. Voor wat hoort wat!

Om vier uur is de lesdag afgelopen, en worden de kinderen één voor één door hun ouders opgehaald. Voordat iedereen is vertrokken is vaak wel een uur of anderhalf uur verstreken, en dat biedt meer dan genoeg mogelijkheden om nog even wat sportspelletjes met de oudere kidsen collega’s te doen. Soms voetbal, soms basketbal, maar meestal kup sai, een lokaal spel met een soort veren shuttle. Dit spel wordt op een rechthoekig speelveld gespeeld met twee teams. Eén van beide teams begint in het midden, de ander wordt opgesplitst in twee groepen en staat aan de korte einden van het veld. Het team aan weerszijden heeft als doel de tegenstanders in het midden te raken met de sai. Het team in het midden moet voorkomen geraakt te worden (rent dus steeds heen en weer, om uit de buurt van de gooiers te blijven), en kan punten scoren door de sai te vangen.

Na schooltijd cup sai spelen op het schoolplein

Na schooltijd kup sai spelen op het schoolplein

Een vangbal is 1 punt, een vangbal met één hand is zelfs 5 punten. Wordt een van de spelers in het midden door de sai geraakt, of laat je de sai vallen wanneer je deze probeert te vangen, dan kost dat 1 punt. Probeer je de sai tevergeefs met één hand te vangen, dan kost dat 5 punten. Staat het team in het midden op nul punten, dan moet de geraakte speler aan de zijkant wachten totdat er weer een sai is gevangen, waarna de speler het veld weer in mag. Zijn alle spelers in het midden geraakt, dan is het game over, en wisselen de teams (de ‘renners’ gaan gooien, en vice versa). Hetzelfde gebeurt wanneer je iemand met de sai tegen het hoofd gooit – gebeurt dat, dan is het game over. Het is dus een vrij ruig spel, extreem intensief (je de pleuris rennen bij 30 graden is behoorlijk slopend…), maar vooral erg leuk om te spelen. Te meer omdat het de gelegenheid biedt om buiten school om lol te hebben met de kinderen en medewerkers, en ze op die manier beter te leren kennen.

Cup sai: georganiseerde chaos

Kup sai: georganiseerde chaos

Nadat ik ben uitgespeeld (lees: volkomen uitgeput), meestal ergens tussen half 6 en 6 uur, is het tijd om terug te gaan naar het gastenverblijf voor een koude douche, avondeten (thuis of in een restaurantje) en ontspanning (ofwel relaxen op ons balkon, ofwel in een barretje, maar altijd onder het genot van een weldiende koude pot bier!) Tegen middernacht is het dan tijd om te gaan slapen, om vervolgens 7 uur later weer wakker gemaakt te worden door het ziekelijk blije alarmmelodietje van de wekker op mijn telefoon, waarna het hele circus opnieuw begint….

Update 23:00 uur: 7-1, olé, olé, oléééééé!!!!!!!

Advertenties

2 Reacties op “Een typische werkdag

  1. ole ole ole!! Leuk stukje weer Jonas. Ga me wel afvragen hoe je terug komt, na al die gezonde verhalen over eten en beweging. Gelukkig staat het pot bier nog in het laatste stukje ;-). Kun je ipv foto’s niet een filmpje plaatsen van Jonas the teacher????

  2. ‘Gezond’ leven is helaas niet altijd een garantie, ben ik inmiddels wel achter. Ondanks alle fruit, gezonde maaltijden en sporten na werktijd had ik de afgelopen week flinke last van – ik denk – een of andere vervelende parasiet of bacterie. Het resultaat was een week lang last van mijn maag, weinig honger en futloosheid: kortom algehele malaise. Gelukkig voel ik me inmiddels weer bijna de oude, en lijkt het ergste dus wel voorbij, maar ik doe de vlag pas uit als ik een hele week symptoomvrij blijf – sommige tropische kwaaltjes zijn namelijk erg hardnekkig. Het is nu in ieder geval vrijdagavond, en ik heb behalve een goede maaltijd maar zin in één ding: BIER!!! Lijkt me een goed teken 😀
    Wat betreft video’s: ik heb geen probleem om als een halve klapjosti op foto’s te poseren, maar bij video’s blijf ik toch liever de persoon achter de camera. Aan de andere kant: ik heb me in het belang van de kids al vaak genoeg voor schut gezet, dus who knows

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s